VIRTUÁLIS FESZTIVÁLKÖRÚT A DUNA MENTÉN
A hetedikes németesekkel a Duna és a művészetek kapcsolatát vizsgáltuk ebben a projektünkben. Kiemelt hangsúlyt helyeztünk a Duna menti nemzetközi fesztiválokra és rendezvényekre. Így bukkantunk rá többek között a nemzetközi Duna túrára Ingostadtól Braila-ig (2500 km evezős túra!), és megtudtuk, hogy a „Living Danube Limes”-projekt egyik fő célja, hogy segítse a Duna-mentén található mintegy 2000 éves római örökség UNESCO Világörökség részévé nyilvánítását.
Nem feledkeztünk meg azonban a „régiekről”: a bécsi klasszikusokról (Haydn, Mozart, Beethoven) és Straussról (Kék Duna keringő) sem. Érintettük a képzőművészetet (Kovács Margit, Szőnyi István) és a filmművészetet is.
A Varázsfuvola meseszerű világa idén különösen megihlette a tanulókat, páran rajzoltak, a bátrabbak pedig már az AI-t is bevonták: képet generáltak a választott szereplőhöz.
A Chat GPT segítségével egy tanuló verset írt a Dunáról és „beszélgetett” Mozarttal. Közös, fő produktumként hungarocell alapra egy térképet festettünk, amelyen kézzel megrajzolt logók felhasználásával jelöltük az egyes fesztiválok helyszínét, és egy naptárban összesítettük azok időpontjait.
Térképkészítés PPT itt található
VIDEÓ ITT
Hunyadi-Buzás Éva


Mátyás király projekt a 3.c osztályban
„Egyetlen gramm tapasztalat többet ér egy tonna teóriánál” (John Dewey,1912)










Nemzeti ünnepeink projekt a 3.c osztályban
„A projektoktatás teljes szívvel végzett tervszerű tevékenység, amely társas környezetben megy végbe.”
(Kilpatrick, 1921)





Őseink nyomában – őskor projekt az 5.a osztályban




- Szakasz hozzáadása
- Szakasz szerkesztése
- Törlöm ezt: Szakasz
- Oszlop szerkesztése
- Szöveg szerkesztő szerkesztése
Az őskor témakörét projekt formájában dolgoztuk fel.
Történelemórán megismerkedtünk az emberré válással, az őskőkori és az újkőkori ember életmódjával.
Powerpoint és videó formában érdekes kiselőadásokat láthattunk és hallhattunk, így képzeletben ellátogattunk Istállós-kőre, Ipolytarnócra, az Altamira-barlangba, és még a Stonehenge-hez is.
Elkészítettük őskori állatok szobrait, egy őskori edényt, a Stonehenge és egy húsvét-szigeteki szobor másolatát. Megismertük az őskori divatot is.
Technikaórán barlangokat, rajzórán barlangrajzokat alkottunk.
Magyarórán dobolással kísérve adtuk elő Papp Tibor Pogány ritmusok című versét.
Kirándultunk Szilvásváradra, az Archeoparkba, ahol időben visszautaztunk az őskorba. A tűzgyújtás, a pattintott kőeszközök készítésének fortélyai mellett szemügyre vehettük az őskori ember ruházatát, eszközeit, lakóhelyét. Emellett régészkedtünk, a feltárt leleteket feljegyeztük, munkánk végeztével pedig kőbaltát készítettünk.
A projektet Kahoot! játékkal zártuk.
Benkéné Kovács Erzsébet
Lúdas Matyi-projekt a 6. b osztállyal
Részletek itt tekinthetők meg!
„Szelíden és szabadon” – hippik a mi szemünkkel
Ezzel a címmel valósította meg általános iskolai utolsó projektjét a 8. d osztály. Rendhagyó volt a feldolgozás módja: az egyes résztémákról néhány perces videót készítettek a témafelelősök, majd ebből egy egységes filmet állítottak össze.
A résztémák a következők voltak:
- A hippikorszak történelmi háttere, kialakulása
- A woodstocki fesztivál
- A hippibusz – erről nemcsak beszámoló, hanem két makett is készült:
- A hippimozgalom a művészetekben
- Interjú egy katolikus pappal a Jézus Krisztus szupersztár című filmről
- Mémek
- A vasfüggönyön innen – a korszak magyarországi jellemzői
- Déry Tibor: Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című kisregényéről
- A kisregény alapján készült, azonos című musicalről (Presser Gábor – Adamis Anna)
- Kitekintés néhány európai országra: hogyan jelentkezett ezekben a hippimozgalom, illetve van-e valamilyen utóélete?
- a volt NDK
- Írország és az Egyesült Királyság
- Dánia
- Könnyű-e a könnyű? – a drogfogyasztásról
- Közvéleménykutatás a hippimozgalomról – az eredmények ismertetése
A május 9-i projektzárón a film megtekintése után egy ppt-t is megnézhettek a szép számú érdeklődők Volt egyszer egy Woodstock címmel, ebben a nevezetes fesztivál eseményeit jelenítették meg az osztály tanulói fotókon, hippijelmezbe öltözve. Még a VW T1 típusú kisbusz és a Szelíd motorosok Harley Davidsonjai is megjelentek benne! Majd három részletet énekeltek a 8. d-sek a Képzelt riport… c. musicalből, Fejes Péter tanár úr zongora-, ill. gitárkíséretével. Ezt követően retro-szendvicseket fogyaszthattak a résztvevők, hozzá original Coca-Cola járt!
Hománé Móra Éva, Hunyadi-Buzás Éva
Projektek németórán
4. és 5. osztályban a német meseút (Die Deutsche Märchenstraße) egy-egy állomását járjuk be a tanulókkal virtuálisan, egy kerettörténet alapján.
A negyedikes projekt témája: Die Bremer Stadtmusikanten (A brémai muzsikusok)
A gyerekekkel szerződést kötöttünk és a mese képregényváltozatának elolvasása után lerajzolták a mese szereplőit. Megbeszéltük, ki melyik szerepet vállalná a mesében, hogyan ijesztenék meg a rablókat. A képregényt kiszínezték és meghallgatták a brémai muzsikusok dalát is. Eltervezték, majd el is készítették a meghívót az állatok koncertjére Brémába. A rablók ellen pedig körözőlevelek készültek.
(Hajdu Margit)
Az ötödikes projekt témája utunk következő állomása: Buxtehude, a mese címe: Der Hase und der Igel (A nyúl és a sün).
Tantárgyi kapcsolódások: német, magyar, természetismeret, történelem, vizuális kultúra, digitális kultúra, technika.
Közösen dolgoztuk fel a mesét, majd egy videót készítettek a saját produktumok: címerek, logók, képregények, Flipbook, plakát, német-magyar szótár, a két állat összehasonlítása, a főszereplők -fából és horgolva -, és a saját hangfelvételek felhasználásával.
https://view.genial.ly/642e7ffbbc50bf00189e16ce/interactive-image-der-hase-und-der-igel
6. és 8. évfolyamon a „Dunacseppek” – projekt két újabb alprojektjét valósítottuk meg.
A hatodik évfolyamon a Duna és a magyar történelem kapcsolatát vizsgáltuk.
Tantárgyi kapcsolódások: német, történelem, magyar, természetismeret, matematika, vizuális kultúra, digitális kultúra, technika.
Minden tanuló választott magának egy Duna menti országot, az adott szempontok alapján németül bemutatta, végül táblázatba foglaltuk a tudnivalókat. A gyerekek tetszőleges módon és tetszőleges technikával elkészítették a Duna menti várak/templomon makettjeit, ezeket elhelyeztük a tanterem padlóján krepp papírból meghajtogatott a Duna vonala mentén.
Készítés közben kiderítették, hogy milyen kapcsolatban állnak a magyar történelemmel. Kinyomozták, ki volt Szilágyi Ilona, akinek képzeletbeli varázstükre segítségével felidéztük a magyar történelem fontosabb eseményeit, átismételtük az eddig tanult, témához kapcsolódó évszámokat – németül is.
Virtuálisan bejártuk a Vaskapu-szorost, megtudtuk, hogy mi köze volt a Hunyadiaknak Vlad Tepeshez, animációs kisfilm született Lehel kürtjéről. Volt, aki díszes iniciálékat alkotott, és akinek kedve volt, elkészíthette a saját középkori avatarját.
Nyolcadik évfolyamon fő témánk a természet-és környezetvédelem, fenntarthatóság volt.
Tantárgyi kapcsolódások: német, biológia, földrajz, fizika, kémia, matematika, vizuális kultúra, digitális kultúra, technika.
Elérkeztünk utazásunk végállomására, a Duna – deltába. Rendszereztük, hogy milyen nemzeti parkok és erőművek találhatók a Duna mentén, annak is utánanéztünk, hogyan lesz egy területből természetvédelmi terület – erről gondolattérkép készült.
Volt, aki a Duna menti kerékpárutakat mutatta be, és olyan vállalkozó szellemű tanulók is akadtak, akik a zsiliprendszer működéséről beszéltek.
Virtuálisan hajóztunk a Dunán: konkrét terv készült költségvetéssel, mely városokban, mit lehet megtekinteni.
A fenntarthatóság jegyében:
– kiszámoltuk az ökológiai lábnyomunkat és ennek megfelelően „cselekvési tervet” készítettünk;
– megtudtuk, mi a különbség a napkollektor és a napelem között, ill. azt is, hogy melyik hogyan működik;
– egy igazi, működő szélkerék-makett is készült.
https://view.genial.ly/6458fccbaf55100018306308/interactive-image-donau-5
Ráadásként egy saját készítésű (terepasztal, dekoráció, hangfelvétel) animációs filmben összegezzük az eltelt 5 évben a Dunáról és környezetéről szerzett ismereteinket.
(Hunyadi-Buzás Éva)
https://youtu.be/-_95E0hxZFQ
Münchhausen báró csodálatos kalandjai – Országismeret németórán
Münchhausen báró nyomába eredtünk a nyolcadikos németes tanulókkal: megismertük életét és kalandjai közül néhányat, valamint virtuális látogatást tettünk a bodenwerderi Münchhausen-múzeumban.
A téma feldolgozását különböző választható feladatok segítették. Minden tanuló talált az érdeklődésének és a képességeinek megfelelőt; látványos és kreatív megoldások születtek:
- szobor-makettek egy-egy kapcsolódó történet elmesélésével
- animációs film
- képregény digitálisan és kézzel rajzolva
- két saját csodálatos történet „Münchhausen nyomán”
- Münchhausen utazásainak helyszínei térképeken és egy földgömbön ábrázolva
- Münchhausen-logó
- ppt a Münchhausen múzeumról.
Az elkészült munkák az alábbi linken láthatók:
Hunyadi-Buzás Éva
Gárdonyi Géza-emlékév
2022 Gárdonyi Géza-emlékév volt; az író halálának 100. évfordulója alkalmából az író életével, műveivel, Egerrel való kapcsolatával foglalkoztunk. A sokféle tevékenységből itt böngészhetsz: